maanantai 1. elokuuta 2011

Tunnelmia treeneistä ja syksyä odotellessa


Lomat on lusittu (mikä hämmästyttävä sanonta...) ja arki astunut kuvioihin. Harrastuspuolella on ollut hiljaista, mutta palattuani Kotkaan on hyvä taas palata treeneihinkin. Ohessa hyvän mittainen pätkä viime viikon maanantain treeneistä. Vidosta käy hyvin ilmi, miten meillä treenataan peruskurssin jälkeen.

 Ohjelmassa on näyttäisi olevan agressiivista vastustajaa vastaan toimimista sekä puolustautumista pesäpallomailaa vastaan. Joka treenissä on tarkoitus treenata tekniikka, taktiikkaa ja fysiikkaa. Kun nämä ovat kunnossa, selviää paremmin mahdollisista hankalista tilanteista.

Treeneissä näkyy harvoin tyttöjä, itse toivoisin heitä olevan enemmän, sillä tytöillekin näistä opeista olisi hyötyä. Naistet työskentelevät palveluammateissa, joissa monissa voi kohdata agressiivisia ihmisiä ja tilanteet voivat olla pelottaviakin. Hikeä ja henkisiä vammoja näissä treeneissä kai eniten tulee, mutta sanontahan menee "hiki säästää verta" tms..  omia stressireaktiota on hyvä tutkailla salilla ja kuntokin kasvaa.

Itse olen oppinut paljon muutaman viime vuoden aikana. Olen oppinut itsepuolustusta, mutta kaikista eniten olen oppinut säännöllisestä harjoittelusta ja itsensä voittamisesta. Niin monta kertaa olen jaksanut, vaikka kuvittelin, etten jaksaisi. Niin monta kertaa olen kantanut isoja miehiä, juossut ja ylittänyt itseni, että nyt osaan sen muuallakin kuin salilla.

ja tietysti löytänyt loistavia tyyppejä- Niitä kamppailulajitseurat ovat pullollaan.

Syksyn peruskurssit alkavat taas ympäri suomea. Moni aloittaa hyvän harratuksen, minä jatkan sitä.