perjantai 2. syyskuuta 2011

Miten luopua peltilehmästä?



Olen jo hyvän aikaa pohdiskellut, miten voisin järjestää elämäni niin, etten tarvitsisi autoa. Tämän hetkinen elämäni on järjestäytynyt niin, että tarvitsen auto, voidakseni liikkua vapaasti paikasta toiseen milloin haluan. Asun kaukana työpaikastani ja jopa kaupasta, viikonloppuisin tahdon käydä naapurikaupungeissa ja kotipuolessa (matkaa 300 km), harrastukseeni ehtimisen tarvitsen auton jne.. 

Haaveilen autottomasta elämästä siksi, että haluan luopua kaikesta, joka pitää minua kiinni jossain ja josta minun täytyy jotenkin huolehtia. Auto on tavallaan kaksipiippuinen tapaus sillä se sekä vapauttaa että kahlitsee. Se antaa minulle keinon päästä paikasta toiseen milloin halua ja toisaalta se vaatii minua huolehtimaan huolloista, lumisateesta, polttoaineesta, pyyhkijänsulista, uusista renkaista.... kaikesta sellaisesta, josta en hirvittävästi välittäisi välittää. Lisäksi se vie tolkuttomasti rahaa, liikkumisen vapaudella on kallis hinta.

Olen tässä pohtinut tilanteita, joilla päästä autosta tai vähetää sen käyttöä. 
  • Työpaikka ja asuinpaikka aivan lähekkäin, ei tarvetta käydä missään kaukana, tarpeelliset liikkumiset bussilla ja taksilla. Tämä on jossain määrin mahdollinen toteuttaa, tosin lopullinen auton hylkääminen vaatisi vakavia keskusteluja itseni kanssa.
  • Ei varaa pitää autoa. Varaa tuntuu olevan....
  • Oma autonkuljettaja/taksi. Varaa ei kuintekaan ole ihan näin paljoa. Toisaalta taksi silloin tällöin käytettynä tulisi varmasti halvemmaksi, kuin oma auto satunnaiskäytöllä. Vakutuksilla maksaa jo monta taksimatkaa. 
  • CarSharing, esim City Car Club. Mahdollista vain Helsingissä. Pitäisi muuttaa sinne. 
Näistä vaihtoehdoista ensimmäinen on ainut, jonka voin suunnilleen toteuttaa. Ja sen teenkin, tosin sillä erotuksella, että pidän auton ja ajan sillä harrastuksiini.